Carl (Karl, Karel) Gödel
Carl (Karl, Karel) Gödel
(1870, Brno –1948, Wien)
Carl Gödel studoval na Akademii výtvarných umění ve Vídni u Eduarda Peithnera von Lichtenfelsa. Věnoval se zejména krajinomalbě a městským scenériím.
Jeho tvorba vychází z realismu s romantizujícími prvky. Maloval architekturu, městské scenérie (Znojmo, Brno, Vídeň) i krajinu (zejména jižní Moravu – Podyjí, Břeclavsko, Brněnsko). Typická je pro něj tlumená barevnost, důraz na světlo a přesné vystižení atmosféry.
Gödelova díla jsou zastoupena ve sbírkách Moravské galerie, Jihomoravského muzea ve Znojmě i vídeňského Belvederu. Jeho práce má vedle umělecké i dokumentační hodnotu – zachycuje podobu městské krajiny na přelomu 19. a 20. století.
Carl Gödel studierte an der Akademie der bildenden Künste in Wien bei Eduard Peithner von Lichtenfels. Er widmete sich hauptsächlich der Landschaftsmalerei und Stadtansichten.
Sein Werk basiert auf dem Realismus mit romantischen Elementen. Er malte Architektur, Stadtansichten (Znojmo, Brno, Wien) und Landschaften (insbesondere Südmähren – Podyjí, Břeclav, Brno). Charakteristisch für ihn sind gedämpfte Farben, die Betonung des Lichts und die präzise Darstellung der Atmosphäre.
Gödels Werke sind in den Sammlungen der Mährischen Galerie, des Südmährischen Museums in Znojmo und des Belvederes in Wien vertreten. Neben dem künstlerischen Wert hat sein Werk auch dokumentarischen Wert – es fängt das Erscheinungsbild der Stadtlandschaft an der Wende vom 19. zum 20. Jahrhundert ein.
Carl Gödel studied at the Academy of Fine Arts in Vienna under Eduard Peithner von Lichtenfels. He mainly devoted himself to landscape painting and urban scenes.
His work is based on realism with romantic elements. He painted architecture, urban scenes (Znojmo, Brno, Vienna), and landscapes (especially South Moravia – Podyjí, Břeclav, Brno). He is characterized by subdued colours, emphasis on light, and precise depiction of atmosphere.
Gödel's works are represented in the collections of the Moravian Gallery, the South Moravian Museum in Znojmo, and the Belvedere in Vienna. In addition to artistic value, his work has documentary value – it captures the appearance of the urban landscape at the turn of the 19th and 20th centuries.